Onsmakelijk, schitterend, saai, nietszeggend, opwindend, stuitend, archetypisch, grensverleggend. Om maar eens wat te noemen als het gaat om de beeldadvertenties van mannenparfums. Tientallen verschenen er vorige week op mijn scherm toen ik een aansprekend plaatje zocht voor het artikel Vaderdag, op zoek naar viriel parfumgeluk. Een selectie.
ARCHETYPISCH, ‘de stier’, het meest gebruikte thema in de reclamefotografie voor mannenparfums. Vaste ingrediënten zijn een mooie man, een ontbloot bovenlijf, een indrukwekkende torso, een indringende blik en een fles parfum. Perfecte uitvoering door fotograaf Mikael Jansson in 2009 voor Davidoff’s Cool Water met Josh Holloway als pin-up.
GRENSVERLEGGGEND, want met piemeltje. Ja, ook ik knipperde even met de ogen. Yves Saint Laurent durfde het aan met fotograaf Sølve Sundsbø en model Samuel de Cubber voor de lancering van M7 in 2002. Na een storm van protesten, uit met name Engeland, werd de foto gekuist en bleef enkel de torso over (foto 2). Jammer.
WEERZINWEKKEND, Testosteronnie laat zien wat ie in huis heeft. Dolce & Gabbana’s Light Blue van fotograaf Mario Testino (2008). Kan die man alsjeblieft nú uit beeld?
AND NOW FOR SOMETHING COMPLETELY DIFFERENT, ‘Good old Iggy, wat doe jij hier?’. Paco Rabanne wil in 2011 eens iets anders voor zijn Black XS l’Exces campagne. Moedig, zeker. Maar ren jij nu naar de winkel om een fles l’Exces te kopen? Ik hoor het graag van je.
SÁÁI, is er ook maar één man of vrouw waarbij nu iets gaat trillen? Dior Homme Sport (2012). Geeuw. En wat doet die vrouw daar in beeld?
FANTASIELOOS, de zoveelste nietszeggende picture perfect man met fles, deze keer van Gucci Pour Homme II met model Mathias Lauridsen (2008). Met de aantrekkingskracht van een regenworm. Of denk jij daar anders over?
RECHT TUSSEN DE OGEN, want de belofte van zinderende seks. Ungaro pour l’Homme is misschien niet erg origineel of subtiel, maar wel effectief. Well done.
MIJN FAVORIET, de fles als verleider.
Bvlgari werkt dit thema prachtig uit met Bvlgari Black. Niets wordt voor de kijker ingevuld, er blijft ruimte voor eigen fantasie.
De fles in kwestie is onweerstaanbaar en trekt me als een magneet naar zich toe. Plotseling voel ik het koele glas tegen de huid van mijn handen en glijden mijn vingers onwillekeurig over de B, de V en de L. Zachtjes duw ik mijn vingertop in de uitsparing van de volgende letter. Ondertussen registreer ik het gewicht van de fles in mijn handpalm. Even weerkaatst het metaal mijn spiegelbeeld. Ik word onrustig, wil nog maar een ding. Ik pak de stoere dop vast en geef er een rukje aan. Ho, stop Tee. Misschien moet je het hier maar even bij laten. Maar eerlijk is eerlijk, als een advertentie dit losmaakt dan doe je iets goed en is een aankoop onder handbereik. Missie geslaagd.
Voor welke advertentie loop jij warm? En van welke krijg jij de kriebels? Welke drie spreken je het meeste aan? En waarom? Laat het mij en de lezers weten door te reageren op dit artikel.
Al het beeldmateriaal komt van imagesdeparfums.fr met uitzondering van Paco Rabanne’s Black XS
Je geeft ons wel een moeilijke opdracht Tanja, mooie mannen bekijken en daar dan iets zinnig over zeggen! But anyway: here are the results from Amsterdam.
Man Davidoff: ziet er goed uit en tegelijk zie ik ‘m ook met de zieke cavia van z’n dochters bij de dierenarts zitten. Stier anno 2009 die richting metroman gaat. Foto is wel erg standaard, dat moet spannender kunnen. Dix pointes/ten points.
Man Yves Saint Laurent: prachtige foto en prachtige man, spelend met zwart-wit, donker-licht, behaard-onbehaard en spelend met onze blik en onze verwachtingen. Het geslachtsdeel ligt daar zo onschuldig op zijn donkere bedje: is dit nou waar altijd zo moeilijk over wordt gedaan. Letters en vooral flesje zitten hier wel behoorlijk in de weg en het linkeroog is teveel een zwarte vlek. Maar toch: douze pointes/twelve points. Foto’s laten ook zien wat we tegenwoordig missen met al dat scheren en waxen.
Man Dolce & Gabbana: witte zwembroek met teveel inhoud, wekenlang meer dan levensgroot op de tramhalte. Ik vind deze ongemakkelijker om te zien dan de ongekuiste YSL. En met die ogen is ook wat mis. Kriebels, maar van de verkeerde soort. Ben wel benieuwd wat mannen hier van vinden.
Iggy Pop voor Paco Rabanne: ik moest erg lachen toen ik zag dat hij reclame maakt voor een geur. Ik denk dat dit zeker de aandacht zal trekken van een bepaalde leeftijdsgroep en dat de advertentie daarmee geslaagd is. Het maakt niet uit hoe ze over je praten, als ze maar over je praten. In het bijbehorende filmpje is ie ook met ontbloot bovenlijf te zien. Huit pointes/eight points.
Man Dior: ik denk dat het een verzekeringsagent is die de schade aan een boot komt inspecteren. Die vrouw op de achtergrond laat zich zien aan haar toekomstige minnaar die net aankomt met zijn zeiljacht. Vandaar het hoge percentage schades in deze haven maar de Diorman heeft daar geen oog voor.
Jongen Gucci: ook dit lijkt me een advertentie voor een specifieke leeftijdsgroep (eentje waar ik niet meer zo over mee kan praten). De letter G aan zijn kettinkje zou wat mij betreft ook voor ‘gay’ kunnen staan.
Vrouw Ungaro: mij is het te porno-achtig met dat halfafgesneden gezicht en dat wijdbeense.
Fles Bulgari: hoe je beschijft wat deze met je doet: douze points/twelve points.
Wat ik een bijzondere en geslaagde campagne vind voor een geur met een sportthema is die voor Thierry Mugler met Oscar Pistorius, de atleet met de kunstmatige onderbenen. Creatief, flitsend, eigentijds, eigenzinnig, een man in al zijn glorie en nou ja, een beetje over the top. Zo kan het dus ook.
Thanks for you vote from Amsterdam, Annemarie!
Je commentaar is een verrijking van het artikel, erg geestig en puntig. Ook zeer interessant om te lezen hoe jij de verschillende beelden ervaart. Jouw typering van de Dior man is hilarisch en een schot in de roos. Misschien zijn verzekeringsagenten de doelgroep voor Dior Homme Sport? Dan is de campagne van Dior bij deze geslaagd 🙂
Ook ik vind de foto van Samual de Cubber prachtig. Zijn lichaam oogt sensueel en zacht. Aaibaar en open. Geen spoor van viriele agressie, dat zo vaak in dit soort campagnes aanwezig is. Daarom roept de foto van Mario Testino zoveel afkeer bij me op, de enorme sexuele agressie die ervan uitgaat.
De campagne van Mugler voor A*men met Oscar Pistorius is inderdaad bijzonder. Ook hier kleurt Mugler weer eens buiten de lijntjes en dat verdient respect. Maar wat willen de reclamemensen met dit beeld nu eigenlijk bemiddelen? Waarom voeren ze Oscar Pistorius op? Is hij het symbool van onmetelijke geestelijk en lichamelijke kracht? Van doorzettingsvermogen en onoverwinnelijkheid? Van dynamiek? Van een winnaarsmentaliteit? Zou dit beeld door mensen ook anders gelezen kunnen worden? Iets in de trant van “A*men geeft je vleugels, -ook aan mensen die hun onderbenen moeten missen”? Vast niet de bedoeling, maar niet ondenkbaar.
De beeldelementen van een atleet in actie, de horizontale kleurbanen en de kleur van metaal zorgen voor een krachtig en dynamisch beeld. Ik ben benieuwd of ze de kijker verleiden tot het gewenste gedrag, namelijk een bezoekje brengen aan de parfumerie om de geur uit te proberen. Mij in ieder geval wel.
Wat ik bijzonder vind aan het filmpje met Pistorius (http://www.youtube.com/watch?v=_vpTWh7jx7o) is dat ze een gehandicapte als hoofdpersonage nemen en heel overtuigend een volstrekt ander beeld weten te neer te zetten dan gebruikelijk. Je ziet een flitsende man, in al zijn kracht en pracht, bijzonder zoals wij allemaal bijzonder zijn op onze eigen manier en die er mag zijn zoals ie is. Met zijn futuristische zilveren onderstel en zwevende looppas doet ie denken aan een aktieheld met speciale gaves zoals Spiderman. Daar kunnen geen honderd SIRE-campagnes tegenop.
Daarnaast is het ook nog eens een niet-stereotype parfumadvertentie: je ziet een man die doet wat ie graag doet en waar ie goed in is zonder ons broeierige blikken toe te werpen.
Ik denk dat de bedoeling van een advertentie is dat ie opvalt, dat je het produkt herkent in de winkel en dat je er een positieve associatie bij hebt. Loop je zonder speciaal plan de parfumerie in en zie je dat zilveren flesje met die ster, dan herken je dat en zul je dat eerder pakken dan iets dat voor jou onbekend en anoniem is (als doorsnee consument dan, mensen met >1000 geuren in huis zullen wellicht juist voor de onbekende fles gaan).
Het is inderdaad een heel bijzonder beeld. En ja, dat is waar het allemaal omdraait: de aandacht trekken in het enorme aanbod, verleiden tot ruiken door positieve associaties en hopen dat hier een verkoop uitrolt.